De Alpen uit

2 juni 2013 - Bassano del Grappa, Italië

Tsja, we moesten natuurlijk nog een pas over, want met alleen de Arlbergpassage ben je natuurlijk de Alpen nog niet over. Dus ook de Reschenpas werd gepakt op vrijdag. Toch nog pittig, weer zo'n 1200 meter klimmen binnen twee uur. Weer met regen en sneeuw ? nou, gewoon stiefregen deze keer, we letten er niet meer op. Peer loopt 'savonds even een paar uur leeg, infectie of inspanning ?. Hoe dan ook, met twee bier en een soepje is hij er weer bovenop.

Maar dan komt dezonnige zorgeloze zaterdag... in het hotelletje worden de eerste alcoholica al voor achten geschonken aan de dorpelingen. Er ligt er nog een voor de bar van de avond ervoor. Het wordt een mooie dag: zonnetje, windje mee mee en een lange afdaling over een prachtig fietspad dat vanuit de Alpen naar Trento loopt over meer dan 100 km. Peer stelt voor de Nobelprijs voor fietspaden aan de bedenker ervan toe te kennen, de hele dag geen zorgen noch navigatiestress.

Dan doet zich de vraag voor hoe je dat aan gaat pakken. De goedkope filosofietjes (zie Ilja Pfeiffer's 'De filosofie van de heuvel')   leren dan: 'de weg is het doel, je hoeft er niet te zijn'.  Maar wat betekent dat ? Moet je dan stil gaan staan op de weg, 'Dasein' om het filosofisch uit te drukken (er zijn lezers die dat op prijs stellen)?.  Of moet je die prachtige weg tot zijn recht laten komen en er lekker overheen knallen? We kiezen voor  de optimale formule, voor het zogenaamde 'da gewesen sein' . Cappucino links, picknick rechts, goed kijken, genieten en snuiven zowel links als rechts, en toch even die heerlijke cadans die alleen dan mogelijk is. Hoe lekker is het dan om kilometers te maken....we zetten er 125 op de teller bij en zijn nu de duizend gepasseerd. Dat zou in theorie ongeveer op de helft moeten zijn.

En zondag eigenlijk idem dito, we zijn aangekomen in Bassano del grappa, aan de voet van de Alpen. We kiezen voor de weg via Venetië, wel langer maar afwisselender.
En voor wie tot dusver met veel mededogen op onze blog hebben gereageerd; veel dank maar we zijn verre van zielig....

Jm
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Genieke Greve:
    2 juni 2013
    Hallo jongens,
    Wauw, de Alpen al over. Met heel veel plezier lees ik jullie blogs. Ik denk, dat laat ik even weten.
    Groetjes, Genieke
  2. Mia v beekveld:
    2 juni 2013
    Genieten van de omgeving venetie is erg mooi.Veel groeten Mia
  3. Fieke:
    Belli raggazzi,
    Heel veel respect en een diepe buiging!
    Blij dat jullie vanaf nu kunnen gaan genieten van het mooie weer in Bella Italia.
    Veel mensen hebben in het leven de wind tegen....maar jullie hebben 'm mee!
    Avanti!
    Xxx Fieke
  4. Jacqueline:
    Dag heren,

Wat een ontberingen hebben jullie doorstaan de afgelopen 2 weken! Gelukkig houden jullie de moed erin en belonen jullie jezelf af en toe met een welverdiende rustdag (die klinkt mij tot nu toe het aangenaamst in de oren......). Nu jullie de Alpen hebben bedwongen wordt het vast genieten in het Italiaanse laagland.
    Veel plezier de komende dagen, Jacqueline
  5. Pieter:
    3 juni 2013
    hele leuke beschrijving, maar toch, het gaat om de weg en niet om het doel (Rome). Zo is het doel van het leven niet om dood te gaan, hoewel je soms wel 'ns 'n andere indruk krijgt, maar het gaat om de levensweg die we bewandelen (in jullie geval: befietsen). En dan natuurlijk de vraag: waarom deze weg? Jullie fietsen tenslotte ook om via Venetië, omdat die weg aangenamer lijkt. Bedachten we dat soort keuzes maar vaker!!
  6. Marieke:
    3 juni 2013
    Wat fijn om te lezen dat het nu eindelijk goed gaat en dat jullie
    na alle ontberingen en gevaren lekker op weg zijn
    naar Rome.
    Marijke was wel in staat om de moeilijkheden te relativeren door te
    zeggen: Jos neemt nooit onverantwoorde beslissingen!
    Dat is nog eens een compliment hè
    Geniet en kijk en filosofeer: Het Heilige komt eraan.........
  7. Marieke:
    3 juni 2013
    Met gepaste trots geniet ik van het inspannings-niveau waartoe onze familie blijkbaar in staat is, en dat nog wel uit een volledig onverwachte hoek. Ik zal dan ook niet meer zeuren over spierpijn na het oprapen van een balpen.
  8. Marieke:
    3 juni 2013
    oei er is wat mis met de namen maar nu herstellen we dat
    de eerst reactie is toch echt van je zus
  9. Theo:
    Hé Jos,
    eindelijk eens jullie blog bekijken, en zit je al in Italie!! Veel plezier daar, al iets droger????
  10. Gerda:
    Bravi signori,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Na alle ontberingen in de snowy mountains zal de Po-vlakte waarschijnlijk een koekie zijn ;-)
    Veel plezier nog en ga vooral door het plukken van de dag!!
    Ciao, Gerda
  11. Frank:
    3 juni 2013
    Jos, mooi geschreven en gefietst. Moet je het op de fiets ook helemaal alleen doen?
  12. Arjan:
    4 juni 2013
    Als je eenmaal over de helft bent is de rest n peuleschil...en gaan jullie dan ook nog even de Biënnale in Venetië bezoeken..??? of mag dat in t strakke schema van Eus niet..???
  13. Ans:
    4 juni 2013
    Hey Jos, da's genieten en ............ gewelidg dat (be-)sturen op afstand. Wij zullen blijven zingen. Sweet day so cool l!
  14. Ingrid:
    4 juni 2013
    Petje af voor jullie drie.... wat een hels fietsavontuur, daar over de Alpen heen. Dapper hoor. Maar na Trento gaat het beslist hemels worden. Geniet ervan en keep the spirit bright. liefs