Over pijnen en Apenijnen

11 juni 2013 - Civita Castellana, Italië

Deze blog had gisteren verstuurd moeten worden maar de hotel-wifi werkte weer eens niet. Inmiddels zijn we een dag verder en op 70 km van Rome. Het zou dus zo maar kunnen dat we het halen. Daarover zal ik dan nog eenlaatste keer berichten...

Er zijn echt te veel Apenijnen in Italie, hebben we vastgesteld. Gisteren, zondag, hadden we het heel even gehad met die steeds terugkerende hellingen, hoe mooi de uitzichten dan ook waren. We hadden rond vier uur zeventig kilometers gemaakt, maar vooral zeventienhonderdvijftig hoogtemeters. Een keer een stukje van 16%! Echt meer dan genoeg, want ons absolute record. De enige opwindende afleiding is dan de afdaling, na een uur met 6 km p/u ga je dan opeens even zestig....kort maar heftig.
Het lukte niet die laatste tien km te laten vervallen, zoals eerder voorgenomen, want het stadje wilde maar niet komen, dus het hotel ook niet. Uiteindelijk moesten we nog en afdaling maken overeen soort van mountainbikepad om bij een nederzetting te  komen die hopelijk slaapplaatsen bood. Mountainbiken is onze hoofddiscipline, maar met al die kilo's en smalle bandjes toch wel speciaal.

We kwamen terecht bijeen commune-achtig gezelschap dat intiem bij elkaar zat, vergaderend of in een soort reflectie vezonken. Hoe dan ook, ons commercieel aanbod deed de boel snel van sfeer veranderen. Er werden bedden in gereedheid gebracht, met de auto bier voor Peer in het dorp gehaald ( even de schrik dat ze alcoholloos waren, maar nee) en we kregen uiteindelijk een heerlijk diner aangeboden met ieder een separaat appartement.

Maar we waren kapot. Reden om het vandaag kalmer aan te doen en na een afdaling langs prachtige dorpjes en eenonweersbui al na 57 km bij het Lago di Bolsena te besluiten dat dit toch alsnog een rustdag werd en halt te houden.

We hebben steeds bij pijnen en pijntjes het principe gehuldigd: negeren is vooruitzien.  Zo kreeg mijn knie geen kans meer aandacht op zich te vestigen dan wat gepiep in de eerste dagen ( overigens na een uitstekende behandeling voorafgaand aan de tocht door de her E.Wagemans, fysiotherapeut te 's Hertogenbosch). Tegenwoordig meldt die knie zich af en toe nog, maar in de wetenschap dat er geen aandacht aan geschonken wordt, verdwijnt elk signaal. Diverse andere pijntjes, zelde recept.

Zo ook de bovenbeenspieren van Peer ( u weet wel, die robuuste, geblokte kwadrisepsen, inmiddels bruin). Die blijken hem enorm pijn te kunnen doen: Peer kreunt al weken als en ouwe kruiwagen, iedere keer als hij op moet staan. Wij geven geen krimp. Negeren.
Het zwakke punt van Eus is de hongerklop of ook al de dreigende hongerklop. Maar eerst en vooral: Hij is verreweg de man met de beste fietsconditie van ons. Staat steeds trouw en aimabel boven aan de berg te wachten op ons. Heeft nergens last van, alleen van honger. Dan gaat ie erg donker kijken, wordt stil en steeds minder aimabel, dan is het erg etenstijd.Dat negeren we niet want dat is toch ons aller belang. En er is geen gelateria die hij overslaat, ook dat moet vermeld worden.

Het dagelijks regiem is: acht uur ontbijt ( Eus begint om bovenvermelde reden wat eerder), negen uur vertrek, elf uur koffie met iets, twee uur lunch in de buitenlucht, vier uur hotel met sportslaapje en sportwasje, zeven uur diner, en ja we liggen doorgaans om tien uur al weer krachten op te doen voor de volgende dag.
Lekker he?
(En tussendoor moet ik bloggen, dat blijkt opeens bij meerderheid besloten ..)
Jm

1. Kees:
    11 juni 2013
    Nog maar 70 km! Ik heb natuurlijk nooit aan jullie getwijfeld, maar dit is natuurlijk toch een goed bericht! Ben benieuwd of jullie in Rome de grond gaan kussen of op andere wijze uiting geven aan dit bijzondere moment (bisschopswijn?)? Sterkte met de allerlaatste loodjes. En volgens mij heeft Jos de blog-smaak wel te pakken, dus ik adviseer je om gewoon door te gaan en ook van de rest van je kwart-sabbatical op deze wijze verslaglegging te doen ;-)
    Groeten, Kees
  2. Paul:
    Mannen,

Bijna de finish in zicht, nog effe naar het St Pietersplein audiëntie bij die Papa. Geweldig gedaan.
    Ben benieuwd naar het echte verhaal van de fietstocht. Jos kan er nog een foto doorkomen?
  3. Trudi:
    Ha Jongens!
    Wat goed en wat jammer dat jullie er al bijna zijn.
    Ik vond het mooi om mee te kunnen lezen/ leven.
    Wat een avontuur: keistoer maar ook keirelaxed.
    Fijne dagen nog!
    hartelijke groet,
    Trudi
  4. Fieke:
    Caro uomini,
    Benvenuto a Roma,
    Che cosa hai raggazzi fatto bene lungo sulfa bicicletta da vento e intemperia.
    Complimenta!!
  5. Jacqueline:
    12 juni 2013
    Roma in vista, un vero successo!
    Jammer dat er bijna een eind komt aan dit heldhaftige, inspannende en alcoholdoordrenkte avontuur. Geniet van de laatste kilometers en het moment dat de eeuwige stad jullie verwelkomt.

Hartelijke groeten,
    Jacqueline
  6. Pieter:
    12 juni 2013
    Weer 'n geweldig verslag.
    Even 'n vraagje over de materiaalpech, hebben jullie die ook wel 'ns, lekke banden enzo? Je verslaat het niet dus ik denk: niet noemenswaardig.
  7. Ans:
    12 juni 2013
    Hey bijna de finish mannen!!
    Laatste etappes lijken wel snel te gaan..hahah
    Laten wij die finish nou net niet meemaken ,zijn dan in Kreta.
    Ben wel heeel trots op mn broertje en de rest natuurlijk.
    Heb genoten van jullie soap/blog
    Kusje van je zusje
  8. Carel Hulshof:
    12 juni 2013
    Parijs is nog ver (Joop Zoetemelk) maar Rome gaat nu komen. De Giro is natuurlijk sowieso veel mooier dan de Tour. "Elke dag een nieuw stuurlintje en een nieuw paar handschoentjes" zei Johan van der Velde ooit toen hij gevraagd werd waarom hij, na de periode-Post, zo graag in een Italiaanse ploeg reed. Met zo'n antwoord vergeef je de l'uomo de Gavia graag zijn latere grasmaaierverhaal. Jullie zijn er bijna (goed gedaan, jochies) en de periode van cooling down kan beginnen. Niki Terpstra ging daar een paar jaar geleden na elke etappe voor in een ijsbad zitten maar volgens mij werkt het ook (een beetje) als je de koelvloeistof oraal naar binnen giet. Zaterdag begin ik zelf aan mijn Toscane-Umbrie fietstour. Heel veel plezier met de verdere activiteiten! Groet, Carel
  9. Pieter en marieken:
    20 juni 2013
    Ha Jos!
    We hebben met een achterstand toch jullie tocht gevolgd,diep respect...chapeau!
    Horen graag nog meer en foto's zien van dit avontuur op het jaarlijks
    Manders reunietje! Groetjes Pieter en Marieken.