Rome in goed gezelschap

13 juni 2013 - Anguillara Sabazia, Italië

we waren nog maar een uurtje op weg, enkele weken geleden, of weg maar een uurtje op weg, enkele weken geleden, of we haalden een mevrouw op een E-bike in. Met de kaart van Reitsema op het stuur. 'Ook naar Rome?' Vroegen we enigszins verwonderd. Ja was het antwoord. Ze kwam uit Schijndel en liet ons in het Brabants weten dat ze alleen moest omdat haar vriendin een week (!) tevoren had laten weten het toch teveel gedoe te vinden, meefietsen naar Rome. Die vriendin moesten ze naar Rome laten kruipen, vonden wij, onderling. Ruim een week later ontmoetten we haar nog eens, in opperbeste stemming, still going strong. Knap, want de electro ondersteuning zou ze alleen in de bergen gaan gebruiken.
En zo hebben we meer gezelschappen onderweg gezien, allemaal op weg naar Rome. Drie of vier stelletjes ( m/ v) minstens, en nog enkele alleengaande mannen. Een daarvan had teveel tijd genomen volgens eigen zeggen. Hij verveelde zich een beetje, had alles wel gezien, maar zijn vliegtuig ging pas over zes weken. Vreemde fouten die je toch kan maken . Een andere reed een dagje met ons mee.
In de buurt van Rome komen we er nog veel meer tegen. We blijken niet origineel, maar wat zou het. Op de camping waar je je fiets kunt meegeven terug naar huis blijkt pas hoevelen ook de klus hebben geklaard. En vooral ook, hoe snel. Wij waren wel een beetje trots dat we nooit werden ingehaald ( kinderachtig, maar zo zijn we nou eenmaal). Maar nu blijkt dat diverse anderen het traject soms dagen sneller hebben afgelegd... klein minpuntje dan maar.
Ach ja, we zijn er!!!! Toch wel moe eigenlijk, goed dat we er zijn, tevreden, bevredigd, maar ook met het vreemde gevoel dat dit het dus was, afgelopen, geen lonkend perspectief meer. Dat heb je ervan, van dat doorfietsen, 'het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak'. Ons driemanschap gaat dus ook desintegreren. Raar. Zes uur per dag en bijna vier weken lang samen fietsen, daarnaast enkele uren samen ontbijten, boodschappen doen, eten.
Gelukkig ook af en toe alleen zijn. We hebben steeds gekozen voor 'Einzelzimmer', heerlijk even alleen. Peer en Eus waren daar zelfs zo aan gehecht dat we die ene keer dat we moeilijk iets konden vinden zelfs het aanbod van een 'doppelzimmer' in combinatie met een 'einzelzimmer' hebben afgewezen. Want hoe los je dat op? Beide willen per se een kamer allen, mij maakte het wat minder uit. Dus wat is dan het Salomonsoordeel...om de een niet te bevoordelen tov de ander leek het mij dan maar het beste dat ik dan maar die einzelzimmer nam en zij samen in de doppelzimmer....het was ongeveer het stilste moment van de hele onderneming. Afijn, we vonden uiteindelijk elders een betere oplossing.
En een keer hadden we onderweg een tripelkamer per telefoon geboekt. We waren dapper, het moest er maar eens van komen, niks anders te vinden in Siena. Die kamer werd per sms afgezegd. Dus nog voor Siena kozen we eieren voor ons geld en kropen we in een luxe oord bij die mooie mevrouw, het heeft zo moeten zijn. Nu zitten we op de camping met allemaal een eigen huisje. Een nogal Hollandse bedoeling. Alle fietsers nemen hier afscheid van hun fietsie enwisselen ervaringen uit.

We gaan Rome in, en daarna is het finito. Het was te gek leuk, heeft alles geboden wat we verwachtten. Zeer aan te raden. Hier stopt dus ook het bijbabbelen via deze site. Mocht de lezer de indruk hebben dat de verslaggeving af en toe wat subjectief van aard is geweest, wat overdreven, wat jennerig,  dan kan daarover alleen gezegd worden dat dat geheel juist is. Zij die hebben genoten groeten u Peer, Eus , Jos.

1. Hans:
    13 juni 2013
    Waauw, U've dun it, FANTASTICO !
  2. Genieke Greve:
    13 juni 2013
    Ik heb meegenoten. Bedankt!
  3. Toon:
    13 juni 2013
    Het is toch geweldig, wat mensen kunnen!! Effe in 6 weekjes á 6 uur per dag op de fiets zonder electronische ondersteuning over bergen en door dalen en passen naar ROME fietsen!! Afzien, genieten, bekomen, bijkomen,aardige mensen ontmoeten. Maar vooral daar met volle teugen van genieten. Daarbij een organisatortisch talent ontwikkelen dat in een taakverdeling resulteert zodat Jos zich steeds meer kan ontpoppen als een aardig in niveau stijgend ecribant! Je stukken werden steeds, niet alleen langer (waarschijnlijk heb je ontdekt dat een blog meer is dan 12 regels) ook sappiger en getuigden van een scherpe waarneming. Overigens heel herkenbaar van de ene week in mijn leven dat ik met je mocht optrekken.
    Mannen, petje af voor deze geleverde prestatie . . . . misschien is het wel jammer, sorry, vinden jullie het wel spijtig om zonder fietsen terug naar Den Bosch te moeten??
    Vond het heel fijn van jullie avonturen te mogen meegenieten.
    Au revoir

toon
  4. Niki:
    fantastisch jongens,
    jammer dat jullie berichten nu eindigen, vond het leuk met jullie mee te fietsen vanaf mijn luie stoel!
    e bike klinkt nog niet zo verkeerd, vooral die Apenijnen!
    ik maar denken dat die parallel aan de route zouden liggen, ze zijn toch niet verschoven?
    verdring die katterigheid maar door te gaan stappen in dat mooie Rome, anti pasti, vigno mmmmm nog even genieten en dan weer gewoon nieuwe plannen maken!
    ciau [schrijf je dat zo?!] Niki
  5. Frank:
    13 juni 2013
    Klasse mannen en Jos dank voor je heerlijke verslagen.
  6. Elma:
    13 juni 2013
    Geweldige prestatie!! I'm impressed !! Erg genoten van de berichten en met jullie meegeleefd. Geniet nog even van het prachtige Rome.
  7. Pieter:
    13 juni 2013
    Jos bedankt voor je leuke verslaglegging.
    En ja, de weg is altijd interessant, nooit het doel. Ik weet dat zo goed omdat ik het in mijn leven van de weg moet hebben en niet van de bereikte doelen.
  8. Carel Hulshof:
    13 juni 2013
    Goed gedaan, mannen! Zelf vertrek ik morgenvroeg naar Italie om daar met een groepje Amerikanen ('the Crack O' Dawn Riders' uit Boston) door Toscane en Umbrie te fietsen maar dat is op karretjes van nog geen 7 kg dus lang niet zo zwaar als jullie het hadden. Voor die Amerikanen kunnen er overigens niet genoeg Apennijnen zijn..
    Een fijne tijd nog in Rome en daarna!
    Ciao, Carel
  9. André Groenen:
    Gefeliciteerd jongens,
    Ik vond het erg leuk jullie toppen en dalen te volgen en keek steeds uit naar de humoristische verhalen van Jos. Tot in onze bisschopsstad weer en doe Franciscus de groeten!
    André
  10. Fieke:
    Schatjes,
    met vochtige ogen neem ik afscheid van het blog, dankjewel Jos. Leuk om jullie straks weer in het Bossche te zien...
    Mag ik dan even aan uwe kuiten voelen?
    Xxx
  11. Paul:
    13 juni 2013
    Heeel Den Bosch is trots op jullie. Geweldig gedaan. Vraagje aan André kan die platte kar iin gereedheid worden gebracht?
  12. Kees:
    Gefeliciteerd heren!
    Ik drink vanavond een glaasje wijn op jullie succes.
    Groeten,
    Kees
  13. Meggy:
    14 juni 2013
    gefeliciteerd met het bereiken van het mooie Rome.
    Jammer (voor mij als lezer) dat het nu stopt. Ik heb genoten van jullie blog; Jos, je kan altijd nog een carriere als stukjeschrijver beginnen.
  14. Trudi:
    14 juni 2013
    Jongens wat mooi.

Bedankt dat ik mee mocht genieten en tot in den Bosch maar weer!
  15. Monique:
    15 juni 2013
    Heren COMPLIMENTI, grande! wat een geweldig resultaat!

Ik heb genoten (op mijn luie stoel) van deze toer: Den Bosch naar Rome! Ik zou zeggen: 'neem heerlijke koude biertjes, wijntjes of Limoncello en geniet! Laat je gedachten nog eens gaan over de laatste weken en ben trots op jezelf! Chapeau! en geniet maar heerlijk van 't prachtige Rome!'

Tot in Den Bosch, waar het biertje ook heerlijk smaakt!
    x
  16. Sabrina:
    18 juni 2013
    Gefeliciteerd met deze prestatie van hoog niveau (soms ook letterlijk), ook op het vlak van zo lang in elkaars gezelschap vertoeven. (Ik kan tijdens een dagje samen fietsen al besluiten om dat nooit meer te doen... :-))
    Ik heb genoten van de verslaglegging. Het was net alsof Jos toch nog een beetje bij de NVAB was; ter vervanging van de verhalen tijdens de lunch, zeg maar.
    Het gemis zal dan nu wel groter worden; zeker nu steeds meer mensen op vakantie zijn, mis ik het vrolijke 'pa-di-pa-di-pam gezang' nog een beetje extra. :-)
    Nog een heel fijne voortzetting van de vakantie gewenst!
    Ik denk dat ik namens alle collega's spreek als ik zeg dat we ook nog een uitgebreide fotoreportage verwachten. :-)