vochthuishouding

8 juni 2013 - Buonconvento, Italië

Vochthuishouding

Waar in de eerste weken het vocht van alle kanten, maar toch zeker van buiten kwam, breekt het nu van alle kanten van binnen uit door.  Zweten als een otter doe je als weer een stukjeToscane veroverd moet worden. In de eerste weken kwam je met een tweetal bidons de dag wel door. Daar is nu geen sprake meer van, dus overal stoppen we nog flesjes bij.
Ieder heeft zo zijn rituelen met wat er nog voor extra's in dat vocht moet: onze pot isostar is al lang op. Dus wordt aangelengd vruhtensap gebruikt of iets uit de farmacia...daar werd ik naar verwezen door de fietsenmaker die ik consulteerde. De farmaceut zelve, in witte jas, bkeek mij eens en gaf me een buisje met pillen waarbij zijn blik zei: 'hier zit alles in voor de post penopauzale fietser naar Rome die daarmee het senium voor wil blijven, ik ken mijn klanten' . Ik rij er geweldig op.
Eus staat altijd wat te rommelen in zijn plastic zakken en met zijn bidons. Die heeft naast grote hoeveelhedeb bijvoeding beslist ook iets bij zich voor in de fles. Peer roept voortdurend om zijn epo.

Dan heb je nog het avondritueel, het herstel van de vochtbalans. Peer is daar rigoreus bourgondisch in: twee bier, voor de eerste directe aanvulling. Hierover heeft onder de fysio's nog een aardige discussie gewoed. Eus wees ons er in het begin zuinigjes op dat alcohol juist vocht afdrijft, dus hij nam aanvankelijk alleen glaasjes water of limonade. Als een ware calvinist zag hij meter lede ogen aan hoe wij aan de alcohol gingen en dus ons lijf naar de verdoemenis hielpen en hij alleen in Rome aan zou komen. Want voor alle duidelijkheid, ik zat op de lijn van Peer in deze controverse, overigens wel met een water-en-wijn combinatie want ik ben erg katholiek opgevoed.

Na verloop van tijd heeft Eus moeten constateren dat we toch overeind bleven en niet meer uitdrogen dan hij en doet's avonds en wijntje mee. Dus nu drink ik eerst met Peer en biertje en daarna met Eus een wijntje, om alleverhoudingen goed te houden...je moet wat over hebben voor vriendschappen. Achteraf gezien zou ik toch een goeie politicus zijn geweest.

Inmiddels zon vijftig kilometer onder Siena, door prachtige landschappen en ook nog een bezoek de stad, niet te lang want Peer is niet zo van steden en hij moet ook al Rome doen. We logerennu in een stadje, Buonconvento, waar het internet nog niet lijkt uitgevonden. Hotel Roma biedt ons voor €50 een eenpsoonskamer, diner en ontbijt...
Gisteren waren we neeergestreken in zo' n nieuwerwetse Agritourismo. De mevrouw van dat hotel was adembenemend mooi dus we betaalden zonder aarzeling €60 voor alleen de kamer en ontbijt, en ook nog zwembad. Soms kijken we bij zo' n prijs wat moeilijk, suggeren verder te gaan kijken of onderhandelen een beetje. Bij die mooie mevrouw gingen we meteen overstag en bij deze mama was het natuurlijk ook zo gepiept. Voor wie het interesseert: de schatting dat je voor honderd piek per dag ( eenpersoons ) slaapt en eet komt goed uit. De variatie in kamers is alleen al een belevenis.
Afijn, de klokken luiden dus ik stop er mee
Groet Jos

1. Ingrid:
    8 juni 2013
    Jongens, ook een beetje cultuur proeven hoor, in beautiful Toscane ! Volgens mij is dat best te combineren met fietsen en vochtregulering. Jullie inspireren me wel.... krijg ook de kriebels in een spannende tocht ergens op de wereld.
    Maar nu voor jullie: lekker genieten met elkaar ! (en van de mooie donne italiania) doei doei
  2. Frank:
    8 juni 2013
    Jos, je bent een echte schrijver aan het worden. Hopelijk ook een fotograaf want ik ben wel benieuwd naar die mooie mevrouw van het B&B.
  3. Pieter:
    9 juni 2013
    Je schrijverij, geweldig plesant. We krijgen veel fysiotherapeutische info; die van jou als politicus wordt mij ook wel duidelijk: je houdt ze beiden te vriend en laveert wat tussen het bier en de wijn. Je psychologische know-how blijft wat verscholen?
  4. Fieke:
    9 juni 2013
    Hahaha, de humor, de wijn en het bier en ook de
    Ranja brengt jullie naar Rome, ook fijn dat er zulke mooie signora's zijn ingezet om de laatste etappes te vergemakkelijken.
    Grandiosso,tutti va bene!
    Jullie zijn er bijna.
    We leven heel erg met jullie mee, de ontlading komt vast op het St. Pietersplein.
    Ave. Xxx
    Xxx
  5. Monique:
    10 juni 2013
    heerlijk om alles zo te volgen! Fantastico!
    Mét oog voor natuur, klimaat, werkvelden, cultuur wensen én verleidingen. Houd de ogen open en de benen in beweging! Op naar het prachtige Rome!

DIVERTIRSI E GODERE
    x
  6. Esther:
    11 juni 2013
    Leuke stukjes Jos! Begin ondertussen een beetje bang te worden dat je toch nog ooit een 'Bureau' gaat schrijven ;)